Før

Skelskør Roklub blev stiftet den 28. juni 1917. Ved stiftelsen blev der alene roet i robåde, og det var selvfølgelig også kun mænd, der kunne deltage. Først i 1951 blev der adgang for kvinder, der dog skulle have en mandlig styrmand med i båden!

I 1965 blev det nuværende klubhus bygget. Der er senere blevet tilføjet et par tilbygninger.

I 1994 kom de første kajakker til, og i 2020 købte klubben de første SUP boards.

Ved klubbens 100-års jubilæum i 2017 blev der udgivet et jubilæumshæfte med billeder, historier og facts om klubbens første 100 år. Du kan hente hæftet her.

Nu

I dag har klubben ca. 140 aktive medlemmer i alderen 17 til 80’erne. Antallet af
medlemmer er vokset de seneste år, især som følge af stigende interesse for at ro i kajak.

Klubben har et stort udvalg af forskellige både og kajakker: 2 coastal robåde til hver to roere, 3 inriggere til to roere + styrmand og 3 inriggere til fire roere + styrmand. Vi har en gig til 4 roere + styrmand, og to enkeltscullere og en dobbeltsculler.

De nye coastalbåde er lette både, som er hurtige på fladt vand, og sjove at ro i bølger.

Klubben har et stort antal kajakker, fordelt på havkajakker, turkajakker og enkelte
kapkajakker. Vi udskifter løbende gamle kajakker med nye. En del medlemmer har egne kajakker i klubben.

I 2020 anskaffede vi 5 Stand Up Paddling board.

Klubhuset blev renoveret i 2020 med nyt køkken, nye bade/omklædningsrum og nye toiletter.

I 2022 byggede vi et nyt skur til opbevaring af kajakker og SUP boards.

Socialt fællesskab, natur og motion

Skelskør Roklub er ikke en kaproningsklub, eller en eliteklub. Vores værdier er god motion, flotte naturoplevelser og ikke mindst, et rigtig godt socialt fællesskab.

Specielt kan nævnes fællesskabet mellem seniorerne, ikke mindst i kraft af morgenroning efterfulgt af kaffe i klubhuset, ligesom der hver onsdag arrangeres brunch. Det er naturligvis primært medlemmer, som ikke er på arbejdsmarkedet, men vi har dog ofte deltagelse af ”arbejdsramte” roere, som har en fridag eller ferie, og de føler sig altid velkomne.

Vi har også roning hver tirsdag aften, og medlemmerne kan altid aftale roture med hinanden når det passer.

Vi arrangerer fællesture, både i eget rofarvand og andre farvande, f.eks. Agersø eller Omø rundt, eller sæltur til Aunø.

Om vinteren kan medlemmerne benytte klubbens kondirum, ligesom der er gåtur hver onsdag, efterfulgt af kaffe. Medlemmerne kan også benytte Korsør Svømmehal hver onsdag aften.